Situationsrummet förklarar videobedömningar

Publicerad:

Lär dig mer om bedömningar

Vi släpper varje vecka en artikel där situationsrummet förklarar varför enskilda beslut fattats kring videobedömningar.

De allra flesta mål är naturligtvis enkla att godkänna utan någon större svårighet, men ibland uppstår situationer där det är klurigare och där domarna behöver hjälp av videobedömning.

I SHL:s situationsrum kontrolleras samtliga mål som görs och det är hit som domarna ringer för att få hjälp vid behov. Det är inte vid alla målsituationer som domarna kan ta hjälp av videobedömning från situationsrummet utan endast vid händelser enligt listan längst ner i artikeln, enligt Spelregler för ishockey.

Som grund gäller att domarens initiala beslut på isen gäller tillsvidare. Efter videobedömning kan beslutet bara ändras om det man ser i videon visar att beslutet är fel. Är beslutet felaktigt så ändras det, men om beslutet är korrekt så fastställs det.

Det förekommer dock situationer där det inte går att se om beslutet på isen är korrekt eller inte. Om videobedömningen inte kan avgöra om domarens beslut är korrekt är videobedömningen inconclusive.

Situationsrummet på X

Under match när videobedömning har gjorts kan du direkt efter få en förklaring från situationsrummet på X (tidigare Twitter).

Följ situationsrummet på X här.

Situation 1: Frölunda–Timrå

Efter videobedömning framgår det att anfallande spelare hindrade målvakten i målområdet. Därav, EJ mål. Detta enligt regel 69.3 ”Interference on the goalkeeper, kontakt inne i målområdet”.

Videobedömning, FHC-TIK, 251018

Förklaring: 
Det är tillåtet att spela på lös puck med rimlig kraft, men inte överdriven kraft vilket är fallet i den här situationen, och det är inte tillåtet att trycka in målvakt i målburen, därav ej mål. 

Situation 2: Skellefteå–Malmö

Efter videobedömning framgår det att anfallande spelare hindrade målvakten i målområdet. Därav, EJ mål. Detta enligt regel 69.3 ”Interference on the goalkeeper, kontakt inne i målområdet”.

Videobedömning, SKE-MIF, 251018

Förklaring: 
Anfallande initierar kontakt med målvakten, och hindrar i samband med det målvaktens förmåga att rädda pucken, därav ej mål. 

SHL