Situationsrummet förklarar videobedömningar
Publicerad:

Vi släpper varje vecka en artikel där situationsrummet förklarar varför enskilda beslut fattats kring videobedömningar.
De allra flesta mål är naturligtvis enkla att godkänna utan någon större svårighet, men ibland uppstår situationer där det är klurigare och där domarna behöver hjälp av videobedömning.
I SHL:s situationsrum kontrolleras samtliga mål som görs och det är hit som domarna ringer för att få hjälp vid behov. Det är inte vid alla målsituationer som domarna kan ta hjälp av videobedömning från situationsrummet utan endast vid händelser enligt listan längst ner i artikeln, enligt Spelregler för ishockey.
Som grund gäller att domarens initiala beslut på isen gäller tillsvidare. Efter videobedömning kan beslutet bara ändras om det man ser i videon visar att beslutet är fel. Är beslutet felaktigt så ändras det, men om beslutet är korrekt så fastställs det.
Det förekommer dock situationer där det inte går att se om beslutet på isen är korrekt eller inte. Om videobedömningen inte kan avgöra om domarens beslut är korrekt är videobedömningen inconclusive.
Situationsrummet på X
Under match när videobedömning har gjorts kan du direkt efter få en förklaring från situationsrummet på X (tidigare Twitter).
Situation 1: Timrå–Linköping
Efter videobedömning framgår det att hela pucken INTE passerade mållinjen. Därav, EJ mål. Detta enligt regel 78.4 ”Godkänt mål”.
Förklaring:
Anfallande spelare försöker trä in pucken köksvägen, men målvakten räddar – därefter blåser domaren av spelet, och sedan går pucken över mållinjen. Videogranskningen görs för att se om pucken passerade mållinjen innan spelet blåstes av, vilket den inte gjorde, därav ej mål.
Situation 2: Brynäs–Rögle
Efter videobedömning framgår det att anfallande spelare hindrade målvakten i målområdet. Därav, EJ mål. Detta enligt regel 69.3 ”Interference on the goalkeeper, kontakt inne i målområdet”
Förklaring:
Anfallande spelare är i en duell med en försvarande spelare, men driver själv in mot målet, blir inte inknuffad, och är den som initierar kontakten med målvakten vilket hindrar hans förmåga att rädda pucken. Därav ej mål.
Situation 3: Brynäs–Rögle
Efter videobedömning framgår det att anfallande spelare INTE hindrade målvakten. Därav, mål. Detta enligt regel 69 ”Interference on the goalkeeper”.
Förklaring:
Pucken är inte blockerad och anfallande spelare spelar på lös puck, vilket är tillåtet. Det finns en lätt kontakt med målvakten, men den hindrar inte målvaktens förmåga att rädda pucken, därav mål.
Situation 4: Brynäs–Rögle
Efter videobedömning framgår det att hela pucken passerade mållinjen. Därav, mål. Detta enligt regel 78.4 ”Godkänt mål”.
Förklaring:
Spelet på isen fortsatte efter skottet, men situationsrummet ringde ner till sekretariatet och avbröt spelet då videobilderna tydligt visade att hela pucken passerat mållinjen.
Situation 5: Färjestad–Malmö
Efter videobedömning framgår det att tiden löpt ut innan målet gjordes. Därav, EJ mål. Detta enligt regel 37.3 ”Målsituationer som kan videobedömas”.
Förklaring:
Efter videobedömning konstaterades att pucken inte hade passerat mållinjen innan tiden tickat ut, vilket videobilderna också visar.
Situation 6: Skellefteå–Frölunda
Efter videobedömning framgår det att anfallande spelare INTE hindrade målvakten. Därav, mål. Detta enligt regel 69 ”Interference on the goalkeeper”.
Förklaring:
Anfallande spelare driver in mot kassen och initierar kontakt med målvakten, men när kontakten sker har pucken redan passerat mållinjen. Kontakten hindrar därmed inte målvaktens förmåga att rädda pucken, eftersom pucken redan hade passerat mållinjen. Därav mål.
Situation 7: Växjö–Timrå
Efter videobedömning framgår det att anfallande spelare hindrade målvakten i målområdet. Därav, EJ mål. Detta enligt regel 69.3 ”Interference on the goalkeeper, kontakt inne i målområdet”.
Förklaring:
Försvarande spelare och målvakt har tagit sina positioner framför målet, anfallande spelare utmanar de ytorna och initierar en kontakt med målvakten som hindrar hans förmåga att rädda pucken, därav ej mål.