Intresset för SHL växer i flera målgrupper
Publicerad:

Intresset för Svenska Hockeyligan växer. Det visar senaste rapporten från Sportnavigatorn och generellt har ishockeyn, tillsammans med fotbollen dragit ifrån som de två populäraste idrotterna bland landets sportintresserade.
SHL är cirka 14 omgångar in på säsongen. De omgångarna går att beskriva som en rivstart och Jenny Silfverstrand, VD på SHL, tycker att det har varit en bra säsongsinledning ur flera olika perspektiv.
– Innan säsongen pratades det om att denna säsong skulle bli den mest jämna SHL-säsongen på länge och inledningen av säsongen har ju varit just det. Det har varit otroligt jämnt och hög intensitet så hockeyunderhållningen kan man inte klaga på, säger hon.
Silfverstrand beskriver att det innan säsongen fanns en generell oro inom idrotten och kulturen i hur samhällsläget skulle påverka antalet besökare i klubbarnas arenor och övriga kultur- och idrottsevenemang. Men hittills har intresset att kolla på hockey varit stort, och att fler vill följa SHL går dels att urskilja i välfyllda läktare och stort engagemang bland supportrarna. Vilket även Sportnavigatorn bekräftat genom att årets rapport visat på tillväxt i flera av SHL:s målgrupper.
Följande målgrupper har intresset för SHL vuxit i:
15-29 år: Ökade från 40% till 45%
30-44 år: Ökade från 39 till 43%
45-49 år: Ökade från 36% 40%
Vilka strategiska nycklar har varit viktiga för SHL i att få intresset att växa?
– Jag skulle säga att anledningarna till att vi växer är för att vi är på rätt kanaler. Vi möter en yngre målgrupp mer än vad vi har gjort tidigare. Men det har också varit viktigt i att vi tillsammans med klubbarna arbetar gemensamt och har samma mål. Synergierna gör att vi växer på sikt, säger Silfverstrand och fortsätter:
– Det ökar intresset på många olika ställen. Man går till en arena eller följer oss på TV och får en fantastisk hockeyunderhållning. Det kan skapa ännu fler drömmar i att vara en del och kanske själv spela i SHL en dag. Vi ser i våra nätverk runt omkring oss att vi har publik och företag samt samarbetspartners som vill vara med oss. SHL är en plats man vill vara på.
Att det sportsliga är spännande skapar engagemang och intresse. Men att även ha en bred portfölj av underhållning att erbjuda supportrarna är viktigt för att nå fler.
– Fantasy SHL är nytt för säsongen. Vi startade i början på oktober och var snabbt över 20 000 lag. Det ger en extra spänning i omgångarna att se hur det går för sitt egna lag, tävla mot kompisar och i ligorna. Sedan har vi tredje säsongen av eSHL. Vi är i uppstarten och planeringen av den och medan vi gör det så har vi och klubbarna en hel del aktiviteter där man kan spela och vara med.
Se hela intervjun med Jenny Silfverstrand här.
{!A}
Omgång 21 för Börje Salming
SDHL, HockeyAllsvenskan och SHL har tillsammans med Börje Salmings nystartade stiftelse beslutat att vika omgång 21 för att stötta Börje och alla andra som årligen drabbas av sjukdomen. Ligorna kommer tillsammans uppmärksamma behovet av forskning mot ALS och samla in pengar till Börje Salmings nystartade stiftelse genom en rad olika aktiviteter.
Läs mer om initiativet här.