SHL årets nationella rättighet 2024
Publicerad: 2024-04-19
Gyllene Hjulet
På onsdagskvällen vann SHL pris som Årets nationella rättighet i finalen av SES (Sponsrings och Eventsverige) årliga tävling Gyllene Hjulet. “Juryn har fångat vår bredd och med det vår styrka, att ishockey är mer än det som sker på isen”, säger Jenny Silfverstrand, VD på SHL.

Guldet vanns före Melodifestivalturnén , Live Nation Sweden AB, som tog hem silvret. Just kategorin Årets nationella rättighet ämnar uppmärksamma rättigheter som har utvecklat nytänkande kommersiella samarbeten nationellt med en eller flera partners.

Juryns motivering:
Med ett proaktivt förhållningssätt har årets nationella rättighet sammanflätat globalt, nationellt och lokalt engagemang till tydliga varumärkeseffekter. Hjärta, lojalitet, partnereffekter, publikrekord och allas likas värde i en perfekt kombination.

– Juryn har fångat vår bredd och med det vår styrka, att ishockey är mer än det som sker på isen. Vi arbetar hela tiden för att utveckla oss och vår liga, vilket är ett otroligt lustfyllt jobb och att få ett kvitto i form av den här vinsten visar att vi är på rätt väg. Styrkan ligger såklart inte bara i vad som sker på kontoret i Stockholm utan är en är effekt av allt det arbete som sker i klubbar, engagemanget från våra fans och inte minst det arbete vi gör gemensamt med våra samarbetspartners för att fler ska uppleva, ta del av och börja gilla hockeyn och stämningen lika mycket som vi gör, säger Jenny Silfverstrand.

Tack!

SHL berör. Tillsammans skapar de 14 klubbarna ishockey i världsklass med allt vad det innebär. Sporten i sig, domare som bevisligen ligger i absolut internationell framkant och givetvis publiken som ramar in allt till den fantastiska upplevelse det är med SHL. I undersökningen ORVESTO Passion 2023 mättes passionindex för första gången - och SHL fick där index 100 vilket är högsta möjliga, och så vår fantastiska Pride Week för en än mer inkluderande idrott.

– Vi från SHL är superglada över nomineringen och är väldigt stolta över vårt fina samarbete med våra partners. Detta pris är ett bevis på det starka intresset för SHL och det goda arbete ligan, klubbarna och våra fantastiska partners gör året runt, säger Peter Allvin, kommersiell chef på SHL.

Stort tack till alla er som bidrar! 

Om Gyllene Hjulet

Branschtävlingen Gyllene Hjulet arrangeras av SES – Sponsrings & Eventsverige – i syfte att uppmärksamma och hylla aktörer som på ett kreativt sätt nyttjat intresse- och upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt. Tävlingen belönar projekt från det gångna året, som visat på stor kreativ höjd och effektfullt genomslag.

SHL