• Huvudsponsorer

Ons 05 Apr  (1 match)
Tor 06 Apr  (1 match)
Fre 07 Apr  (1 match)
Lör 08 Apr  (1 match)
Sön 09 Apr  (1 match)
Mån 10 Apr  (1 match)
Ons 12 Apr  (1 match)
Fre 14 Apr  (1 match)
Sön 16 Apr  (1 match)
Tis 18 Apr  (1 match)
Tor 20 Apr  (1 match)
Lör 22 Apr  (1 match)
Mån 24 Apr  (1 match)
Tor 27 Apr  (1 match)
Lör 29 Apr  (1 match)

Press/media

På denna sida samlas information som på olika sätt rör press och media.

Officiella logotyper

Via länkarna nedan återfinns de officiella logotyperna och klubbmärkena i SHL i jpg-format.

SHL

SHL (svart .jpg, vit .jpg)

Klubbar

Brynäs IF (.jpg, svart .jpg)
Djurgården Hockey (.jpg)
Frölunda Indians (.jpg)
Färjestad BK (.jpg)
HV71 (.jpg)
Karlskrona HK (.jpg)
Leksands IF (.jpg)
Linköping HC (.jpg)
Luleå Hockey (.jpg)
Malmö Redhawks (.jpg)
Rögle BK (.jpg)
Skellefteå AIK (.jpg)
Växjö Lakers (.jpg)
Örebro Hockey (.jpg)

Korrekta klubbnamn

Klubbens kortnamn - fullständigt namn - bokstavsförkortning:

Brynäs - Brynäs IF - BIF
Djurgården - Djurgården Hockey - DIF
Frölunda - Frölunda Indians - FHC
Färjestad - Färjestad BK - FBK
HV71 - HV71 - HV71
Karlskrona - Karlskrona HK - KHK
Leksand - Leksands IF - LIF
Linköping - Linköping HC - LHC
Luleå - Luleå Hockey - LHF
Malmö - Malmö Redhawks - MIF
Rögle - Rögle BK - RBK
Skellefteå - Skellefteå AIK - SKE
Växjö - Växjö Lakers - VLH
Örebro - Örebro Hockey - ÖRE

Deltagare följer SHL:s upptaktsträff den 9 september 2015 i Stockholm. Foto: Johanna Lundberg / Bildbyrån.

SHL:s pressmanual säsongen 2016/2017

SHL ska alltid sträva efter att ha ett bra samarbete och goda relationer med medias olika representanter. Våra kontakter med media ska präglas av största möjliga öppenhet och tillgänglighet. I samband med SHL-matcherna är det viktigt att ge media optimal service för att de ska kunna utföra sina arbetsuppgifter.

Endast sändande bolag och med till SHL övriga avtalade mediapartners har rätt att live-sända från SHL:s matcher vilket innebär att ingen rörlig bild och ljud får göras av annan media från 2 timmar innan nedsläpp till 45 minuter efter matchslut.

Alla intervjuer ska göras vid SHL:s pressväggar.

Kontaktperson: Johanna Hemming, ansvarig PR & kommunikation SHL, [email protected] eller 0720-50 51 60.

Ackreditering till SHL-matcher

Auktoriserad sanktionerad media såsom TV, radio, tidningar och av klubben godkända större internetsiter/bloggar ges möjlighet till ackreditering till SHL-matcher. Detta gäller i mån av plats och under förutsättning att lokala ackrediteringsregler gällande exempelvis deadline och ansökningsförfarande följs. Ackrediteringen är personlig och avser ej medföljande sällskap.

Det är av största vikt att enbart arbetande media erhåller ackreditering till SHL-matcherna. Listan över ackrediterade ska noga kontrolleras och vid eventuella tveksamheter bör stickkontroller göras, det vill säga undersöka om besöket resulterat i någon artikel eller reportage. Vid uteblivet resultat bör berörd persons behörighet till ackreditering starkt ifrågasättas.

Vidare är det endast ackrediterad press som ska ha tillgång till pressläktare, pressrum och övrig presservice. Ackreditering krävs även för att närvara vid presskonferensen efter match.

Pressläktaren

Särskilda platser för media ska finnas på läktare. Dessa ska ha arbetsbord, internetuppkoppling och eluttag. Vid matcher med extra stor bevakning kan vanliga sittplatser utan arbetsbord frigöras för media i anslutning till pressläktaren, för att täcka upp det totala behovet. Enklare förtäring (som t ex kaffe och smörgås) ska också finnas

Fotografer bör, om möjlighet finns, att från rinknivå fotografera utan störande hinder i form av plexiglas eller liknande. De fotografer som har önskemål om att stå vid sargen och fotografera gör detta på egen risk och ska bära godkänd ishockeyhjälm eller motsvarande bäras under lagens uppvärmning och under pågående match. Fotografer ansvarar själva för att utrusta sig med lämplig hjälm.

I möjligaste mån bör även alternativa platser såsom läktarplatser eller platser på kortsidorna bakom plexi beredas för stillbildsfotografer.

SHL:s officiella bildbyråpartner har förtur när det gäller val av fotoplats.

Övriga utrymmen

I anslutning till spelargången ska ett speciellt område utses där så kallade flash-intervjuer för TV samt webb-TV ska äga rum. Samtliga intervjuer ska göras mot SHL:s pressvägg.

En plats med arbetsutrymme för media ska finnas. Detta pressrum ska innehålla eluttag, internetuppkoppling, bord och stolar. Matchinformation ska finnas tillgänglig.

Särskilda parkeringsplatser för media bör finnas om möjligt. Det ska vara lätt att ta sig till och från dessa P-platser även om det är mycket folk omkring arenan. För fotografer och andra personer med tung utrustning bör det finnas möjlighet att köra intill pressingången och lämna av utrustningen, om inte pressparkeringen ligger alldeles vid entrén.

Arenans pressutrymmen är medierepresentanternas arbetsplatser. Dessa måste således kunna användas och fungera (med belysning, el med mera) till minst 75 minuter efter matchens slut, eller enligt överenskommelse med berörda parter.

Intervjuer och presskonferens i anslutning till match

Alla filmade intervjuer ska göras vid SHL:s pressvägg.

Cirka tio minuter efter att matchen är slut ska den officiella presskonferensen starta och lagens tränare alternativt assisterande tränare ska medverka. Livesändning av presskonferensen är inte tillåten. Önskar media spela in/banda presskonferensen är detta tillåtet om tillstånd ansökts och beviljats av SHL:s PR & kommunikationsansvarige. Tillståndet söks och beviljas för säsong. Inspelningar av presskonferensen får publiceras tidigast 45 minuter efter avslutad match, och max 5 minuter klipp.

Omklädningsrummen ska i normalfallet vara tillgängliga för media tio minuter efter att samtliga spelare kommit in i omklädningsrummet. Även här är det av största vikt att ledare och spelare finns tillgängliga för intervjuer.

Observera att enbart media som slutit avtal med SHL om detta har rätt att göra spelar- och ledarintervjuer direkt efter match. Övrig media inväntar presskonferens och att omklädningsrum öppnas för media efter match.

SHL:s mediaguide

SHL:s mediaguide är digital och för ackreditering till denna, kontakta Johanna Hemming, ansvarig för PR & kommunikation SHL, [email protected].

Mediaguiden återfinns efter inloggning på https://classic.shl.se/minasidor/ för den som är ackrediterad.

Matchinformation

Fakta inför respektive match finns i den matchrelaterade informationen på SHL:s officiella hemsida shl.se och följande information bör finnas i pressrummet innan match:

  • Laguppställningar (skall lämnas till sekretariatet senast 1½ timme före matchstart).
  • Domare
  • Statistik och matchinformation (från ISA)
  • Övrig information om eventuella jubileum, olika sviter ”500:e match” etc.
  • Information vad som sker inne i arenan före match och i pauser.
  • Beskrivning av vilka bemärkelser, prisutdelare, sponsoraktiviteter, besök med mera som skall genomföras.

Sociala medier

Hashtags: #shl, #shlawards, #shlmovember