Möt Människan: Johan Franzén

30 juni 2022 10:00
Långläsning

Han har varit ordförande i IK Oskarshamn de fem senaste säsongerna, i över 20 år har han jobbat inom bilbranschen och på fritiden kör han gärna banracing tillsammans med sin fru. Möt Johan Franzén, 44 – ny styrelseledamot i SHL. "Jag tackade ja till uppdraget på stående fot. Det här är ett extremt fint förtroendeuppdrag", säger Johan Franzén.


I måndags blev det klart att Roger Ekström blir ny ordförande i SHL och Johan Franzén går in som styrelseledamot – ett uppdrag han ser fram emot att ta sig an.

– Jag är tacksam och ödmjukt inställd inför uppdraget. Jag ger mig in i det här med hög energinivå och stor entusiasm. I alla typer av nya uppdrag gör man nog klokt i att ha dubbla yllesockor på sig någon månad för att ta in intryck och sedan försöka bidra på de områden som jag kan bidra med. Jag är verkligen laddad inför uppgiften, säger Johan Franzén. Han har suttit i IK Oskarshamns styrelse i sex år och de fem senaste har han varit ordförande. När valberedningen frågade om Johan var intresserad av att kliva in i SHL:s styrelse behövdes ingen betänketid.

– Älskar man ishockey och tycker om att engagera sig i den här typen av frågor tar man sig an en sådan här grej. Det är ett extremt fint förtroendeuppdrag, säger Franzén.

Johan Franzén älskar både ishockey och föreningsliv. Han beskriver sin egen ishockeykarriär som ”preskriberad sedan länge”, men fram till att han var junior höll han på med hockey och då som center.

– Jag hade sannolikt inte den talang som krävdes för att bli riktigt bra på ishockey och jag valde studierna före att satsa på hockeyn. Men jag har alltid älskat idrotten och tycker det är häftigt att få vara en del av den, säger Franzén.

"Banracing är vansinnigt roligt"

Hockey är inte den enda idrott som Johan Franzén har sysslat med. I sin ungdom höll han på med flera olika sporter och får Johan tid över kör han gärna banracing tillsammans med sin fru.

– Banracing är vansinnigt roligt. Jag och frun hade fram till ett par år sedan varsin bil och det var härligt att ha det som gemensamt intresse. Favoritbanan är Gotland Ring. Tyvärr räcker inte tiden till nu, men jag hoppas vi kan ta upp den tråden framåt, säger han och fortsätter:

– Någonstans har jag angett att mitt motto är "full fart spar tid" och det är väl kopplat till det intresset, säger Johan, som tillsammans med sin fru har fyra barn – i åldrarna 21, 19, 16 och 6.

– Som många andra familjer gillar vi att resa och försöker resa en del. Annars har vi en sommarstuga och får vi en helg över åker vi gärna dit och kopplar av, säger han.

Även om Johan Franzéns egna karriären tog slut relativt tidigt har 44-åringen på nära håll följt ishockeyn de senaste åren. För inför säsongen 2016/17 klev Johan Franzén in i IK Oskarshamns styrelse och året därpå blev han klubbens ordförande, en position han har haft sedan dess. Med andra ord har han varit med på IK Oskarshamns resa från ett lag i mitten av den hockeyallsvenska tabellen till ett slutspelslag i SHL.

– Helt fantastiskt har det varit. Från början hade vi varken sportslig eller ekonomisk framgång, men nu är läget helt annorlunda. Den resan kunde vi knappt se framför oss. När man gör en verksamhetsplan, tror på den och lyckas genomföra den är det en väldigt häftig känsla. Det är få förunnat att få vara en del av det, säger Franzén, som nyligen blev omvald som IK Oskarshamns ordförande.

Jobbat på samma företag i 21 år

Till vardags jobbar Franzén som platschef på Skobes, som är återförsäljare av Volvo, Renault och Dacia. Han började på företaget redan 2001 som säljare. Efter fem år på företaget blev han försäljningschef och de tio senaste åren har han varit platschef i Oskarshamn och några mindre orter runt om.

– Att jag skulle bli kvar i över 20 år hade jag såklart inte trott när jag började. Det är nästan läskigt att tänka att jag har varit här så länge, men jag trivs vansinnigt bra. Jag gillar att vara en del av utvecklingen inom fordonsindustrin. Jobbar man i en bransch som är statisk kanske det är lättare att tröttna, men vi försöker vara framåtlutade och hela tiden anpassa oss efter nya affärsområden. Då blir det inspirerande, säger han.

Ser du någon likhet mellan bilförsäljningen och ishockey?

– Likheterna ligger i vikten av att ha ett utvecklat ledarskap. Jobbar man med försäljning jobbar man i någon mening inom tävling och då blir ledarskapet avgörande för framgång, tror jag. Oavsett om vi ska få igenom servicetimmar eller ta marknadsandelar bland sålda bilar behöver vi ha det bästa ledarskapet. På samma sätt som om en hockeyspelare ska maximera sin potential så behövs ett bra ledarskap, säger Johan Franzén.

Vad hoppas du bidra med genom din roll som styrelseledamot?

– Först och främst får man väl landa i det gemensamt med övriga i styrelsen. Backar vi klockan till varför jag började engagera mig i IK Oskarshamn för sex år sedan handlade det om att bidra till en kommersiell utveckling. Jag har min profession i försäljning, marknad och till viss del organisationsutveckling. Ingången i mitt styrelseuppdrag i Oskarshamn var därför att utveckla den kommersiella biten. Hur det blir nu i SHL:s styrelse får vi se, det beror såklart på arbetsfördelningen, säger Johan Franzén.

Hur vill du se att ligan utvecklas under de kommande åren?

– Generellt sett är ligans ambition, vilket är en gemensam ambition från alla klubbar, att vi ska vara världens bästa hockeyupplevelse, såväl när det kommer till publikupplevelsen som produkten. Hela fundamentet bygger på det här extremt breda engagemanget som finns runt om i Sverige och det får vi aldrig glömma. Våra supportrar och partners är grunden till allt vi gör. Då gäller det att vara lyhörd och styra verksamheten i den riktning som fundamentet vill. Det finns inget värde i att vi tar ut en riktning som inte hockeyrörelsen vill. Där måste vi vara lyhörda. För att kunna tävla med de bästa i världen när det kommer till publikupplevelse kommer det att krävas att utvecklingen kring de kommersiella intäkterna fortsätter utvecklas. Sedan hur det ska gå till och hur den planen ska se ut får vi nog återkomma till, säger Johan Franzén och tillägger:

– En annan viktig del är att bredda målgruppen för SHL. Ungefär 75 procent av svenska befolkningen vet vad SHL är och intresset är enormt stort, men vi ska försöka hitta vägar fram för att engagera ännu fler och få in fler till hockeyn, säger Johan Franzén