• Huvudsponsorer

Torsdag Tor 15 Oktober Okt
Lördag Lör 17 Oktober Okt
Tisdag Tis 20 Oktober Okt
Torsdag Tor 22 Oktober Okt
Lördag Lör 24 Oktober Okt
Tisdag Tis 27 Oktober Okt

SHL informerar - Anfallare i målområdet

25 januari 2019 12:40
SHL informerar

SHL.se har fått in många frågor om vad det är för skillnad på Karl Fabricius bortdömda mål mot HV71 och Jonathan Pudas godkända mål under gårdagen mot Luleå. Här kan du se vad som skiljer de två situationerna och vad regelboken säger.


Den 17 januari när Luleå mötte HV71 dömdes ett av Karl Fabricius mål bort för spelare i målgården. Under gårdagens möte mellan Luleå och Skellefteå gjorde Jonathan Pudas mål i en liknande, men inte identisk, situation. Här nedan kan du se vad som skiljer situationerna åt. Värt att komma ihåg är att hockeyns regler gör sporten till en bedömningssport och att bedömningar aldrig kommer bli exakt lika eftersom varje situation är unik.

I SHL är det domaren på isen som äger beslutet helt om en spelare befinner sig i målgården. En videomåldomare kan inte ringa ned till isen vid spelare i målgården. Det är alltid domaren på isen som kontaktar videomåldomaren, som i sin tur bistår med bilder som domaren vill se.

Karl Fabricius, ej mål:

Jonathan Pudas, mål:

Regel 67.3

Anfallande spelare i målområdet

Om en anfallande spelare tar position inne i målområdet ska spelet stoppas, men ingen utvisning ska utdömas. Spelet ska återstarta i neutral zon. Om en anfallande spelare befinner sig tillfälligt i målområdet samtidigt som ett mål sker ska domaren bedöma om anfallaren genom sin position hindrat målvakten från att röra sig fritt eller utföra en räddning. Om domaren bedömer att så inte har skett, ska målet godkännas. Om domaren bedömer att anfallaren har stört målvakten på något sätt, ska målet underkännas.