VD Jenny Silfverstrand kommenterar
Publicerad:

Med anledning av frågorna och oron som delats kring SHL:s nya partneravtal med Red Bull svarar SHL:s VD Jenny Silfverstrand på de frågor som ställts.
Vad tycker SHL om kritiken som
har framförts från supporterhåll om Red Bull och kommersiellt ägande av
idrottsklubbar och ligor?
– Åsikterna som framförs – att vi ska värna om den svenska modellen och 51%-regeln står vi bakom helhjärtat. Det är drivkraften inom svensk idrott och vad som gör att vi som relativt litet land har kunnat nå stora sportsliga framgångar inom flera idrotter. Det är också en stor förklaring till varför svensk ishockey är så starka som vi är och att SHL anses vara den andra bästa ligan i världen.
Den åsikten – att 51%-regeln är av oerhörd vikt för svensk idrott och SHL står vi bakom helt.
Däremot så är den diskussion att detta sponsoravtal skulle äventyra 51%-regeln direkt felaktig. Ingen av våra partners har en möjlighet att utmana 51%-regeln eller påverka ägarskap av klubbarna.
Det har aldrig varit en diskussion eller ett alternativ i våra dialoger med någon av våra partnerdialoger vilket även tydligt framgår i avtalet mellan SHL och Red Bull. Det är inte något vi inom SHL överhuvudtaget vill utmana, och hade det varit det så hade det ändå inte varit genomförbart.
Vad säger SHL om kritiken mot att ni har en energidryckspartner när ni har en stor del unga i er publik?
– Vi har stor respekt för den diskussionen, och det är självklart att vi tar ansvar för hur våra olika partners syns och agerar. Det gäller alla partnerskap vi och klubbarna har. Red Bull har tydliga riktlinjer kring marknadsföring, precis som vi. Samarbetet handlar om att nå och skapa fler hockeyintresserade, skapa upplevelser för supportrar och utveckla hockeyn från bredd till elit. Det kommer vara ett gemensamt ansvar för SHL, klubbarna och Red Bull i hur vi aktiverar detta partnerskap.
Varför har SHL valt Red Bull som partner till ligan?
– Våra partnerskap är av oerhörd stor vikt för våra ägarklubbar. De centrala intäkterna står för 30-55% av klubbarnas totala intäkter vilket möjliggör att de kan bedriva de verksamheter de gör, från bredd till elit. Som VD på SHL så är nya partnerskap ett av mina största uppdrag av våra 14 klubbar, för att vi alla ska kunna fortsätta utveckla våra verksamheter.
Att vi har valt att samarbeta med just Red Bull beror framför allt på att det är ett starkt varumärke både i Sverige och internationellt och att de själva har en stor räckvidd med idrott- och underhållningsintresserade personer i både Sverige och utlandet. Vi hoppas få fler att upptäcka vad så många redan älskar – hockey och SHL. Sedan har de ett fantastiskt team som gör erkänt bra kommunikation vilket vi ytterligare hoppas kommer attrahera fler hockeyintresserade. Det är vårt främsta fokus i samarbetet, att tillsammans nå ännu fler som förhoppningsvis intresserar sig för SHL.
Det har kommit önskemål om att avbryta samarbetet och även att detta ska markeras under lördagens premiäromgång. Vad säger du om det?
– De som uppmanar till att avbryta avtalet gör det med hänvisning till en oro som inte stämmer överens med verkligheten. Vi kan tydligt säga att det inte handlar om ägande av klubbar, utan om ett samarbete som följer svensk idrotts regelverk och i linje med våra övriga partnerskap och avtal. Vi varken vill eller kan göra liknande ägarskap i Sverige likt det finns internationellt.
Samtidigt är det supportrarnas rätt att uttrycka sina åsikter och medlemmarnas rätt att visa hur de vill att svensk idrott ska styras. Det är en central del av 51 %-regeln och något vi står bakom. Jag hoppas bara att vi kan förstå varandra lite bättre och att vi i just den frågan är av samma åsikt.