• Huvudsponsorer

Lördag Lör 7 Mars Mar
Tisdag Tis 10 Mars Mar
Torsdag Tor 12 Mars Mar
Lördag Lör 19 September Sep
Tisdag Tis 22 September Sep
Torsdag Tor 24 September Sep

SHL mot stark publiksäsong: "Hårt arbete hela tiden"

8 januari 2019 16:00
Publikbild från Linköpings match mot HV71

Publiktillströmningen fortsätter i SHL. Flera mellandagsmatcher gick inför fulla hus och en titt i statistiken visar att ligan är på väg mot nya höjder. "Fjolåret var en bra lärdom för oss", menar Moras vice klubbdirektör Patrik Karlsson.


Den totala publiksiffran inför veckans matcher uppgår till 1 227 298 åskådare. Om det fortsätter på det inslagna spåret kommer den totala publiksiffran, när samtliga lag har spelat 26 hemmamatcher, att landa på 2 104 519 åskådare. Det gör att ligan nosar på de fina noteringarna från 2011/2012 då 2 109 790 åskådare besökte arenorna och 2015/2016 då 2 127 944 besökare såg SHL-hockey live. Det man ska komma ihåg är att det 2011/2012 spelades 55 omgångar istället för dagens 52.

Historiskt bra på många håll

Än så länge har det spelats hockey inför 24 fullsatta arenor, jämfört med 34 totalt förra säsongen. Flest utsålda matcher har Luleå Hockey och Färjestad som har haft lapp på luckan vid fyra tillfällen. Därefter skuggar Frölunda, Örebro, Mora och Linköping med tre vardera. Det är en nära nog historiskt hög siffra på Östgötaslätten. För att hitta lika imponerande siffror får man gå tillbaka till säsongen 2008/2009, då Linköping spelade inför dåvarande maxkapaciteten 8500 personer vid fyra tillfällen.

– Jag tror att det är en kombination av saker som gör det. Vi hade ju inne en eventkonsult från Kanada, Mark Weightman, förra året och han gjorde en översyn av hur vi har marknadsfört våra matcher. Vi tog till oss det han gjorde och har vidareutvecklat hans arbete. I år har vi blivit bättre på dels biljettpaket och vi är bättre på att marknadsföra oss på sociala medier, säger Gustaf Pettersson, kommunikationsansvarig i Linköping. Han fortsätter:

– Men det på isen gör ju sitt, vi spelar publikfriande hockey som bjuder till jämna matcher. Om folk gillar det de ser drar de mer folk, så är det ju. Överlag skulle jag säga att vi har blivit bättre på att fånga upp folk. Nu har vi haft två raka fullsatta arenor, då är det lätt att bli bekväm. Men det är hela tiden ett hårt arbete som gäller.

Många lag har höjda snitt

Även Frölunda har en fin trend på gång. Förra året var Scandinavium fyllt till bredden (12044 åskådare) vid fyra tillfällen, även det den högsta noteringen sedan 2008/2009 då man även hade fyra fullsatta arenor. Den här säsongen har göteborgarna spelat inför fullsatt vid tre tillfällen allaredan.

Fem lag har än så länge inte spelat inför full hall; Malmö hade visserligen 11650 åskådare mot Rögle den 6 december vilket är den femte högsta publiksiffran i SHL den här säsongen, men det är 1350 personer från Malmö Arenas maxkapacitet på 13000. Även Brynäs, Timrå, Växjö och Rögle är utan lapp på luckan än så länge. Men både Brynäs och Rögle har höjt sitt publiksnitt gentemot förra säsongen. Det är de inte ensamma om. Av de 13 lag som spelade i SHL förra säsongen och gör så även i år har åtta lag höjt sina snitt. Frölunda toppar publiksnittet med sina 10 075 åskådare per match, vilket för övrigt är första gången på sju år som en klubb har över 10 000 åskådare i snitt per match (Frölunda snittade 10 482 åskådare per match 2011-12).

"Ligan har bidragit positivt"

Mora ökar sitt publiksnitt något. Dalalaget, vars tre utsålda bataljer är en tangering av fjolårets antal, snittade 4118 åskådare per match förra säsongen. I år är motsvarande siffra 4132 åskådare.

– För oss var fjolåret en bra lärdom och nu när vi har ett år i SHL i ryggen. Det har gjort att vi i år har kunnat lägga upp en plan för punktinsatser på matcher. Sedan har ligan bidragit positivt genom att man lagt väldigt mycket matcher på torsdagar och lördagar. Det har gjort det enkelt för oss att rikta in oss på olika kundgrupper. Det blir lite mer företagare på torsdagar och mer familjedagar på helgerna, till exempel, säger Patrik Andersson, vice klubbdirektör i Mora IK, och fortsätter:

– För oss har det hjälpt att vara tydliga i kommunikationen. Vi ligger inte där vi vill vara i tabellen men med tydlig kommunikation, med alla skador till exempel, har vi fått förståelse från fansen och det gör att vi har haft fortsatt tillströmning, avslutar Andersson.