Mer än bara hockey: Luleå Hockey - SANT

16 mars 2022 13:15
#Meränbarahockey

Det är äntligen SANT, konstaterade Luleå Hockey när man introducerade sitt nya koncept för socialt ansvar. Fokus har hela tiden legat på frågor kopplade till kärnverksamheten – och att bygga upp en Sverigeledande satsning på damhockey.


Det var för drygt fem år sedan Luleå Hockey på allvar började adressera frågor om social hållbarhet och socialt ansvar. Via ambitiösa analyser insåg klubben att man har ett otroligt starkt varumärke i sin region, något som också för med sig ett ansvar.

– När det kommer till vårt CSR-arbete valde vi redan från början att fokusera på det som är kopplat till och relevant för vår kärnverksamhet, nämligen ishockey. Det är det vi är bra på och det är där vi kan göra en viktig insats, säger Stefan Enbom, vd för Luleå Hockey och ansvarig för klubbens CSR-arbete.

Paketering kan ge ökade resurser

Ungefär ett år senare presenterade Luleå Hockey konceptet ”Socialt ansvar i norr tillsammans”, eller SANT, som blev det övergripande namnet för klubbens CSR-arbete.

– Att vi har ett namn på vårt arbete med socialt ansvar förändrar inte vad vi gör, men det sätter ett fokus på det här arbetet internt och gör det också lättare att presentera för våra partners. Vi har 1 250 företagspartners men ganska få som är delaktiga i SANT. Kan vi få med fler av dem på den här resan ger det oss helt andra resurser, konstaterar Stefan.

Luleå Hockey är Sveriges största ishockeyförening och det har alltid varit naturligt för klubben att fokusera sitt CSR-arbete mot just ungdomar.

– Vi bedriver en ungdomsverksamhet med väldigt stort socialt perspektiv. Det har blivit extra kraftfullt eftersom vi satsar väldigt fokuserat på flick- och damhockey och har vuxit kraftigt vad gäller antal tjejer i vår verksamhet, säger Stefan.

– Samtidigt är det en utmaning för oss att ha både killar och tjejer i vår verksamhet. Ishockeyn har brottats med manliga attityder och beteenden och ett machoideal som vi vill röra oss bort ifrån, fortsätter han. Vi kom fram till att det absolut effektivaste vi kunde göra för att åstadkomma det var att få en bättre blandning av flickor och pojkar i vår ungdomsverksamhet och av tjejer och killar i vår övriga verksamhet.

Satsning som gett guld – och mer därtill

Det var dessa slutsatser som låg till grund för att Luleå Hockey för sex–sju år sedan valde att göra en kraftfull strategisk satsning på hockey på lika villkor mellan killar och tjejer i en jämställd förening, en satsning som bland annat lett till fyra SM-guld för Luleå/MSSK – men också mycket annat.

– Vi vet att vi historiskt haft en hög andel män på våra läktare när SHL-laget spelar match, och vi vet också att de flesta som går på hockey själva var involverade i ishockey någon gång i livet, antingen som ungdomsspelare, förälder till en ungdomsspelare, ledare eller liknande. Ju fler vi får att prova på att spela ishockey desto större bas för framtida publik skapar vi, menar Stefan.

– Under den här tiden har vi växt marginellt på killsidan, medan vi växt explosionsartat på tjejsidan räknat i nya medlemmar, fortsätter Stefan Enbom. Det stärker vårt varumärke och gör oss mer attraktiva även ur kommersiell synvinkel.

Att Luleå lyckats så väl med sin damsatsning kan mätas i mer än SM-guld. När damlaget spelar match i SDHL sluter publiken upp på ett närmast unikt vis. Luleå/MSSK har mer än dubbelt så många åskådare i genomsnitt per match än laget med näst högst publiksiffra. Vad är hemligheten?

– Det finns flera anledningar, men en är att vi är en extremt uttalat ideeell och medlemsstyrd förening. Det innebär att vi är extremt öppna och transparenta mot våra medlemmar och supportrar. Jag tror att de hela tiden känt sig delaktiga i den här resan. Delaktighet bygger engagemang, påpekar Stefan.

– Sen finns det en stark tradition av damidrott i Norrbotten, vilket man även kan se inom till exempel Luleå basket, lägger Stefan till.

Spelare viktiga ambassadörer

Rent konkret går mycket av Luleå Hockeys arbete med SANT ut på att adressera frågor om kamratskap, schysst beteende och jämställdhet med sina ungdomsspelare. För att verkligen få ungdomarnas uppmärksamhet är det förebilderna i SHL- och SDHL-lagen som är ambassadörer.

– Vi är ute i både skolor och våra ungdomslag, men försöker också besöka andra ungdomslag i vårt närområde och i regel åker vi då med två spelare från respektive representationslag, berättar Stefan.

– Egentligen brottas vi med samma frågor i vår ungdomsverksamhet som man gör ute i skolorna och på arbetsplatserna. Det handlar i grund och botten och trivsel, trygghet och bra kamratskap.