• Huvudsponsorer

Torsdag Tor 1 November Nov
Lördag Lör 3 November Nov
Tisdag Tis 13 November Nov
Torsdag Tor 15 November Nov
Lördag Lör 17 November Nov
Söndag Sön 18 November Nov
Torsdag Tor 22 November Nov

Fortsatt publikökning i SHL 2014/2015

24 mars 2015 15:15

Nyligen slutfördes SHL 2014/2015 med Skellefteå AIK som seriesegrare innan SM-slutspelet tog vid. Under de 330 matcherna registrerades totalt nästan två miljoner besökare i de tolv arenorna runt om i landet och publiksnittet passerade en milstolpe i och med att snittet per match klev över 6 000 åskådare. Den klubb som svarade för den största ökningen bland klubbarna i ligan var HV71, vars snitt ökade med tre procent.


Det pågår ett ständigt arbete med att på många olika sätt förbättra upplevelsen i SHL-arenorna. Även om det finns mycket kvar att göra går arbetet åt rätt håll och även säsongen 2014/2015 kan SHL summeras med en publikökning.

De tre senaste säsongerna har det sett ut på följande vis.

  • SHL 2012/2013: 1 883 124 åskådare, 5 706 i snitt
  • SHL 2013/2014: 1 974 346 åskådare, 5 983 i snitt
  • SHL 2014/2015: 1 987 974 åskådare, 6 024 i snitt

Ökningen på 0,69 procent kan tyckas blygsam, men i den hårda konkurrens som råder är det ändå ett styrkebesked.

– Ishockeyn i allmänhet och SHL i synnerhet är starka krafter när det gäller upplevelser och underhållning. Vi är naturligtvis glada att vi även i år kan visa upp positiva siffror men är långt ifrån nöjda och fortsätter vårt arbete, säger SHL:s vd Jörgen Lindgren.

Nykomlingen Djurgården positivt bidragande

En starkt bidragande orsak till ökningen är nykomlingen Djurgården, som med sitt snitt på 7 924 åskådare per hemmamatch är näst bäst i hela ligan. Ohotad etta är fortfarande Frölunda som redovisar ett snitt på 9 087 åskådare per match i Scandinavium och Frölundaborg.

Publiksiffrorna på bortaplan visar att det är Leksand, med 6 907 åskådare i snitt, och Brynäs, med 6 568, som toppar.

Djurgården har bidragit positivt. Foto: Johanna Lundberg / Bildbyrån

Förutom nykomlingen Djurgården är det tre klubbar i SHL som visar upp en positiv förändring sedan säsongen 2013/2014.

  • Färjestad ökade med 0,5 procent från 5 963 till 5 992 i snitt.
  • HV71 ökade med 3,0 procent från 6 587 till 6 784.
  • Örebro ökade med 2,4 procent från 5 027 till 5 148.

Tre klubbar över 95 procent

Publiksnitt i all ära, men det är också relevant att titta på publiksnitt i relation till hur stor arena (eller hur stora arenor om de är flera) som respektive klubb har tillgång till.

En titt på dessa siffror visar att tre av klubbarna befinner sig över 95 procent, vilket är en väldigt hög beläggningsgrad. Bäst är Örebro med sina 99,0 procent, vilket är en fantastisk siffra som inte har uppnåtts av något annat lag under de två föregående säsongerna.

Därefter återfinns Djurgården åter igen på topplistan med 97,9 procent, tätt följda av HV71 på 96,9 procent.

SHL som helhet landar på 80,2 procent i beläggningsgrad, vilket får anses vara en hög siffra och en stark utgångspunkt inför framtiden.

Se även publikstatistik på SHL.se.