Ny säsong väntar och SHL ökar på bred front!

Publicerad: 2024-08-13
Uppsving
Snart stundar en ny säsong och SHL är hett. Siffror från 2023/24 visar att ligan ökar på bred front: publik, tv-tittande, sociala medier-engagemang och mediagenomslag.

21 september släpps pucken i SHL 2024/25 och kampen om Le Mat börjar.

SHL berör och engagerar. Ligan har gjort en säsongssammanfattning av fjolårssäsongen (2023/24), bland annat kring mediaexponeringen både i egna och externa kanaler.

Tittar vi på grundserien så ökar det på många fronter:

Publiksiffror: +5%
Snittet i grundserien ökade med 233 personer per match, och snittet på 6 136 personer var det högsta snittet sedan SHL blev en liga med 14 lag. Den totala siffran, både i grundserien enbart samt i grundserien plus slutspel, innebar nytt publikrekord i ligan: 2 563 120 personer.

TV-tittandet: +18%
Det generella tv-tittandet sjunker, men tittandet på SHL ökar - och det med stora siffror.

Visningar i sociala medier: +42%
Både SHL och klubbarna fortsätter att satsa på sociala medier, vilket gett positiva resultat. Antalet följare i olika kanaler är över två miljoner.

Omnämningar i media: +445%
Bevakningen av SHL har ökat rejält, vilket går hand i hand med alla andra siffror - och är ett tydligt tecken på att SHL berör och engagerar.

Gällande besökare på webben så backar antalet något (från 10 756 074 till 10 054 944), men där finns också en felmarginal på grund av olika mätsystem (Universal Analytics och Google Analytics 4) som gör att totalen inte är helt jämförbar. Oavsett: SHL.se står sig alltjämt stark som informationskälla med ett stabilt antal besökare.

Siffrorna för slutspelet 2023/24 är också positiva, där bland annat publiksnittet jämfört med säsongen innan ökade med 764 personer per match och där tv-tittandet ökade med 40 %.

– Vi ser att intresset för SHL fortsätter att växa och vi har vår fantastiska publik att tacka för det! Det är publiken som skapar den otroliga stämning och intresse som finns runt om oss och det är också på grund av dem som vi fortsätter att öka i alla intressemätningar. Som VD på SHL är jag väldigt tacksam över alla de individer som engagerar sig i och runt våra verksamheter och att vi tillsammans skapar något som gör att man verkligen längtar till 21 september, säger SHL:s VD Jenny Silfverstrand.

Läs mer:
Rekordpublik - högst totalpublik i SHL någonsin 
SHL är en 100-poängare

SHL
Huvudpartner
Officiell Partner