Anonyma SHL-spelare hjälper Bris och Telia att nå unga pojkar
Publicerad:

I ett nära samarbete bidrar hockeyspelare från SHL med personliga berättelser ur deras barn- och ungdomsår. Målet är att med idoler som förebilder sänka trösklarna för unga pojkar att våga be om hjälp när livet är tungt.
Telia och Bris har tillsammans utvecklat en sms-tjänst för att erbjuda barn och unga ytterligare ett sätt att kontakta Bris anonymt. Den största andelen som ringer till Bris idag är flickor. För att nå fler pojkar har Bris och Telia vänt sig till SHL och Svenska E-sportförbundet.
– Vi vet att killar har samma behov att prata med en vuxen som tjejer. Men de söker stöd i mindre utsträckning. Här har stjärnor inom ishockey och e-sport en möjlighet att vara förebilder som visar att det är bra att kunna prata om sina tankar och känslor, säger Gunilla Bergsten, chef för Stöd Online på Bris.
Ishockeyspelare som förebilder
Att barnen är anonyma, oavsett hur de kontaktar Bris har alltid varit viktigt. Och anonymiteten garanteras även alla idoler som deltar i kampanjen.
– Vi är stolta över att ishockeyspelare i SHL är förebilder för barn och att de vill vara med och ta ansvar genom att dela personliga berättelser. Vi är medvetna om att just pojkar och unga män kan behöva stöttning för att våga prata och be om hjälp, säger Johan Cahling, SHL chef hållbar utveckling. Ishockeyn är hård på isen, men utanför planen prioriterar vi värme, inkludering och att vara en schysst medmänniska.
Ingen sms-dialog kan spåras
Att barnen får vara anonyma, oavsett hur de kontaktar Bris har alltid varit prioriterat.
– Viktigast för oss är att skydda barnens integritet och säkerhet – därför är barn alltid anonyma när de kontaktar Bris. Anonymiteten gör att barn vågar öppna sig för Bris kuratorer även när det är svårt. Samtalet sker alltid på barnets villkor, säger Gunilla Bergsten, chef för Stöd Online på Bris.
45 000 anonyma samtal från barn varje år
Barnrättsorganisationen Bris tar emot ungefär 45 000 anonyma samtal via telefon, chatt och mejl per år. Det har länge funnits en efterfrågan från barn och unga att också kunna sms:a Bris genom 116 111.
– De flesta barn väljer sms när de kommunicerar i mobilen. Som sponsor till Bris hjälps vi åt att med teknik göra barn är trygga med att kontakta Bris, förklarar Kicki Långs, Telia ansvarig för samarbetet med Bris.